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Asturias Natural :: Ver tema - LLISTA DE DIOSES DERROTAOS
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LLISTA DE DIOSES DERROTAOS

 
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tiby
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Registrado: Aug 14, 2004
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MensajePublicado: Sab Ago 19, 2006 3:25 pm    Asunto: LLISTA DE DIOSES DERROTAOS Responder citando

LLISTA DE DIOSES DERROTAOS (TAMIÉN DENOMAOS ENTES MITOLÓXICOS ASTURIANOS)
LES XANES
Figura: Son seres femeninos d´estructura corpórea humana. Tienen dos tribes de visualizaciones. Nuna, aquella cola qu´habitualmente les representen los dibuxantes y se les supón na iconografía urbana contemporánea, son una especie de moces nórdiques, perguapes, rubies y de llarga cabellera; en dalgunes iconografíes llevaríen túniques de plata o blanques. Esta visualización ta xunida, polo xeneral, a les xanes poseedores de tesoros y a les xanes encantaes. En cambiu, nes visualizaciones de les xanes que roben ñeños y de les qu´entren nes cases a morder o robar, los informantes suelen imaxinales pequeñines, comu nianines, roínes y de color mui prietu, como los sos fíos, los xaninos, que son tamién mui roínos y negros.

Allugamientu: Viven en fontes y cueves.

Atributos: Les coses coles que trabayen (rueques, duviellos, tisories, etc.) o xueguen (bolos) son d'oru o plata. Ente los sos atributos más frecuentes tán les tisories y los cadexos d'oru. A vegaes tienen rebaños de vaques máxiques.

Acciones: Les xanes camuden de xemes en cuandu los sos fíos (los xaninos) polos ayenos. Dalgunes son muyeres encantaes a les que dalgún fechu o palabra pue desencantar. N'otres ocasiones la so llibertá dura sólo mentantu nun se pronuncie una palabra prohibida. Otres xanes son claramente entes malignos que persiguen a la xente pa matala, o entren nes cases pa morder. Finalmente delles entren a robar tortos de maíz.

Apaiciones: Apaécense en cualuquier momentu'l día, ensin preferencia por unes hores o otres. Les mordedores y robadores de tortos actúen pela nueche.

Relaciones colos humanos: Amás de camuda-yos a otres muyeres los sos fíos polos d´elles, les xanes prometen tesoros o puen ser desencantaes. En determinaes circunstancies, los sos oxetos (o los tesoros que guarden) puen pasar a ser propiedá de los humanos. Dalgunes xanes tamién ataquen a la xente o roben-yos comida.

Recursos psicolóxicos que'l mitu cinca: D' un llau, llercies primitives a lo desconocíu, fundamentalmente a los espíritus que puen apropiase de los recién nacíos. D'otru, na raza más conocía, la de la xana rubia curiadora de tesoros, el mitu ta relacionáu con una visión que ve viviega la naturaleza (fontes y cueves, especialmente, llugares de siempre sagraos), asina comu les fantasíes relacionaes coles riqueces y el consuelu del estáu miserable del presente. Finalmente, el mieu a les agresiones de los que se tienen como fuerces invisibles.

Sinónimos: inxanes, xinxanes.

LOS CUÉLEBRES
Figura: Serpientes de tamañu fuera lo común, de puxu estraordinariu. Les sos formes d'andar y comportase revelen tamién un calter más allá de lo normal. En delles figuraciones los cuélebres tienen ales y escames; en dalgunes, arrastren cadenes.

Dalgunos relatantes suponen que, cuandu los cuélebres se vuelven vieyos, nun pueden ya vivir na tierra y van somorguiase nuna mar debaxu la tierra, la "mar cuayada" o "tapada", onde viven ellos y otres fuerces del mal.

Allugamientu: Cueves, resquiebres fondes, viesques. Tienen querencia pol agua en munchos relatos, polo que se los asitia cerque los ríos o en cueves y resquiebres con agua.

Acciones: Amenacen a los habitantes de la rodiada onde tán asitiaos, obligándolos a alimentalos. Esa alimentación, con frecuencia, requier persones. Curien tesoros y moces encantaes. Dalgunos cuélebres son, en realidá, moces encantaes.

Exconxuros: Los cuélebres que son moces encantaes puen desencantase la mañana de San Xuan. Nesa mesma dómina puen tamién lliberase los tesoros y muyeres curiaos pol monstru.

La gafura de los cuélebres qu 'amenacen les poblaciones contrólase alimentándolos. L'apurrimientu la xinta suel acompañase d'una frase de conxuru.

Impulsos psicolóxicos que'l mitu cinca: La llercia a los reptiles, lo infraterrenu y otres fuereces oscures, poderoses y nun controlables de la naturaleza. La atración polo repulsivu, al mesmu tiempu. La fantasía de l'acción, y la superación del yo mediante el reblagu de torgues y pilancos.

LOS PATARICOS
Figura: Son seres de figura humana, con un solu güeyu na frente. Probablemente xigantes.

Allugamientu: Viven nun país marítimu llonxanu indetermináu.

Acciones: Comen a los navegantes que s'averen a les sos costes.

Atributos: Tienen olfatu finísimu, que detecta les víctimes de lloñe.

Impulsos psicolóxicos que'l mitu cinca: Les llercies a lo indomatible y desconocío. La fantasía de los monstruos que dominen los territorios inesploraos, los mieos de la soledá de la mar ensin llendes.

LA SERENA
Figura: Metada superior, muyer; metada inferior, pexe. Son perguapes.

Allugamientu: La mar, particularmente les zones cercanes a la costa. Otra triba de serenes, les serenes/xana, viven nes agües de los ríos y fontes.

Atributos: Les serenes marines distínguense pol so cantu, dafechamente maraviosu.

Acciones: Dalgunes vegaes, les serenes atraen col so cantu a los marineros, encantándolos, faciéndo-yos dañu o faciéndolos naufragar.

Relaciones colos humanos: Dalgunes serenes son moces encantaes. Otres enamoren a los humanos y lleguen a tener fíos con ellos.

Recursos psicolóxicos que'l mitu cinca: La fantasía lo desconocíu; la llercia de la soledá y los grandes espacios; el rixu; la fantasía de la muyer permaraviosa y fatal, encantadora/destructora de varones; los seres fantásticos que pueblen los desconocío.

EL MOFOSU O BUSGOSU
Figura: Semihumanu. Ye mui peludu o va cubiertu de mofu, según delles figuraciones. N´otres ye pequeñín, besucón y bulligador, que s´apaez ente lo cerrao del monte nes nueches escures como boca llobu.

Allugamientu: Bosques y cueves.

Acciones: Rapta o ataca a les muyeres, fundamentalmente.

Relaciones colos humanos: Diches ya n'acciones.

Recursos psicolóxicos que'l mitu cinca: La llercia pánica a les fuerces de la naturaleza y la soledá. La muyer como oxetu de deséu; l´amenaza de violencia sesual sobre la muyer.

Sinónimos: Peludu, Bulligosu.

EL ÑUBERU
Figura: Humana. Pa unos ye un xigante; pa otros un homín mui pequeñu y prietu, anque de muncha fuerza. Pa dalgunos lleva un sombreru grande. Pa otros va mui mal vestíu, eszarrapáu, con pinta probe. En munches de les narraciones nun se contién información sobre la so figura.

Llugares: Vive nun país de lloñe.

Atributos: Viaxa cola ñube. Pa dalgunos tien un sombreru. Tamién, pa otros "creyentes", lleva una escoba.

Acciones: Descarga tormentes, especialmente les dañibles pa la agricultura, con rayos y xarazu. El Ñuberu "buenu" avisa de la truena y recompensa al que se porta bien.

Apaiciones: Faise presente cola ñube, onde fala. Tamién pue facese presente na tierra.

Relaciones colos humanos: Pue ser esconxuráu mediante determinaes acciones o fórmules propiciatories. Polos mesmos procedimientos, o medíante un pautu con él, pue reducise lo dañible la so atividá, faciendo amiyar la nube enriba un oxetu o llugar determináu. En dalgún tipu de narraciones agradez a los que lu recibieren bien, ayudándolos a volver a tiempu pa impedir la boda la so moza.

Recursos psicológicos que'l mitu cinca: Fundamentalmente, la llercia a les fuerces incontrolables de la naturaleza, en particular a les tormentes y al so acompañamientu elléctricu. Nes narraciones nes qu´ayuda a los que lu recibieren, subraya la comenencia de facer el bien y la seguranza de que siempre será retribuida esa actitú.

Sinónimos: L'Escolar, Reñuberu, Xuan Ñuberu, Xuan Cabrita

XUAN DE LA BORRINA
Figura: ¿?

Atributos: Va acompañáu d'una perra y un ser femeninu. Ta fundamentalmente en relación col mundu´l pastoréu y la montaña.

Acciones: La so presencia fai escampar la borrina.

Relaciones colos humanos: Esconxúraselu mediante un recitáu pa que faga esapaecer la borrina.

Impulsos psicolóxicos que'l mitu cinca: La medrana la soledá, la incomunicación, la llercia a les fuerces non llendables de la naturaleza.

EL TRASGU
Figura: Humana. Ye de pequeñu tamañu.

Acciones: Fai trastaes na casa, tremando'l suelu d'oxetos, espardiendo lo atropao, camudando les coses de sitiu, metiendo roídos, etc. A vegaes, roba coses, en particular tortos de maíz. Xeneralmente abeya pelos desvanes y partes deshabitaes de la casa. La nueche, silenciosa, ye más favoratible que'l di pa les sos xeres. Cuandu los habitantes d'un llar, fartos d'aguantalu durante tiempu, deciden camudase de vivienda, acompáñalos él montáu nel mesmu vehículu nel que se fae'l tresporte.

Atributos: Na más estendía de les sos figuraciones, viste de colloráu, con gorra del mesmu color. Dalgunos de los que lu pinten de colloráu suponen que tien rau y cuernos y que ta coxu. A vegaes, tamién, atribúyese-y´l llevar un escobón na mano. Otres figuraciones supónenlu con cuernos, rau, oreyes como una cabra y pates mui llargues, un pocu tarabicu, y con una capa llarga negra y gris.

Una tercera forma de representaciones talántalu tamién pequenín, con pates mui llargues y delgaes, los deos de les manes tamién, y´l so traxe, peraxustáu, de color chocolate o café. Finalmente, hai "creyentes" que nun tienen d´él figuración, y, polo tantu, supónenlu invisible.

Allugamientu: Vive nes moraes de los homes, onde fae les sos trastaes.

Apaiciones. Ye visible na so propia figura, tantu nes cases comu nos vehículos nos que se carreten los muebles al treslladase de casa por culpa suya. Ensin embargu, lo más frecuente ye la manifestación de la so presencia mediante les sos acciones.

Esconxuros: Consigue empobináselu fuera de les cases definitivamente retándolu a facer una d'estes tres coses: a) Traer un paxu enllenu d'agua de mar. b) Coyer del suelu mediu copín de llinaza. c) Ablancazar una pelleya de cabritu ñegru. Comu nun pue satisfacer ninguna de les tres demandes -tien, según se diz, un furacu na manzorga, pel que se-y escapen les coses-, y, al paecer ye mui orgullusu, cuela derrotáu.

N´otres ocasiones, a El Trasgu "robatortos", espúlsaselu engañándolu y faciendo que se queme.

Impulsos psicológicos que'l mitu cinca: El mieu a lo desconoció, la soledá y la nueche, especialmente nel ámbitu llariegu; los roíos nocturnos.

EL SUMICIU
Figura: Indeterminada. Nun hai dala indicación d'ella.

Acciones: Fai esapaecer d'esmenu y incamentatiblemente les coses y les persones, xeneralmente aquelles.

Apaiciones: El Sumiciu nun se ve.

Relaciones colos humanos: Nun se manifiesta más qu'al través de la esapaición de les coses. Cuandu los obxetos esapaecen indesplicablemente del sitiu onde taben, o onde debíen tar, ta manifestándose la so presencia.

LA GÜESTIA
Figura: La Güestia son una o más manifestaciones incorpórees de difuntos o xente que va morrer; darréu, pesie al so calter vagarientu y bisarmal, mantienen dellos rasgos que permiten identifícalos, non sólo con humanos, sinón tamién cola propia personalidá que de vivos tienen o tuvieren. Cuandu-y peta, La Güestia ye pa comunicar mensaxes a los vivos; suponse, entós, que ye capaz de falar.

Anque non siempre, dalgunes vegaes La Güestia son almes en pena, esto ye, seres que, temporal o definitivamente, nun toparen el so descansu nel más allá.

Allugamientu: La nuechi, si ye qu'eso ye propiamente un allugamientu, ye'l so dominiu. D'ehí que dalgunes veces diga:

-Andái de día, que la nuechi ye mía.

Polo demás, nun tienen sitios especiales pa manifestase; anque prefieren el campu abiertu pa facelo, asoleyándose, inclusu, metanos la mar.

Acciones: Pasia peles nueches. De xemes en cuando anuncia la muerte, de tres formes: a) Diendo en procesión ente ella un alter ego d'una persona viva, b) Entrando en casa d'una persona enferma (lo que ve una segunda persona), c) Apurriendo na mano (a mou de testigu nuna carrera de relevos), a la persona que la ve, un oxetu determináu, xeneralmente un güesu ardiente que semeya una vela.

N'otres ocasiones La Güestia son almes en pena, cola obligación d´ "iguar" lo que fixeren mal na vida: devolver oxetos robaos, tornar los finxos a la so llinia, etc.

Apaiciones: Descrites ya nes acciones. Sorrayamos que nun siempre les sos apaiciones tienen una fínalidá concreta.

Atributos: Les llumes (o la lluminosidá, en xeneral) son atributos de La Güestia. Dalgunes vegaes lleven guesos encesos que paecen veles. De xemes en cuandu salmodien una trova cola que señalen el so pasu, tala la ya dicha:

- Andai de día, que la nuechi ye mía.

O esta otra:

- Cuandu nós eramos vivos andábamos a estos figos, y agora que somos muertos andamos per estos güertos.

- Andar, andar, hasta´l tueru la figar.

Si se trata d'almes en pena que, digamos, tan "obligaes a restituir", entós carreten colos oxetos que tienen que devolver o al través de los cualos se fai la "restitución".

Exconxuros: Poques vegaes pue llibrase de los maleficios de La Güestia aquél que ta predestináu. Fuera les narraciones, na vida cotidiana, los creyentes en La Güestia afirmen que se la torna si el que los ve tien tiempu de facer un ciercu nel suelu con una vara (preferiblemente d'ablanu) y d'encierrase dientru d'él.

Relaciones colos humanos: Aparte les ya señalaos nos apartaos acciones y esconxuros, pue alvertise qu'hai persones cola capacidá especial de ver La Güestia (claru ta, cuandu ésta nun tien ella mesma la intención de manofestase), capacidá que nun tienen otres persones. A vegaes esta facultá débese a que'l que la tien fue bautizaú colos óleos de difuntos.

N'otres ocasiones, cuandu La Güestia nun tien ningún oxetivu concretu pa con una persona y ésta ta nel so camín, lo que fai ye emburrialu o aventalu al pasar (como un gamberrucu cualuquiera). Ello constituye una manifestación la so presencia si nun se la vio.

Impulsos psicológicos que'1 mitu cinca: El mieu a la muerte, los muertos y la nueche. El deséu de supervivencia.

Sinónimos : Güéstica, Santa Compaña.

EL GÜERCU
Figura: Desconozse, o, por meyor decir, nun tien más figura que la que la toma en cada casu de la persona de la cuala anuncia la muerte.

Allugamientu: Nun tien allugamientu conocíu.

Acciones: Prediz la muerte les persones.

Apaiciones: Toma xeneralmente la figura del que va morrer. A veces ta-míen la d'un páxaru.

Relaciones colos humanos: Apaézse-yos na forma de páxaru o de les persones que van morrer.

Recursos psicoióxicos que'1 mitu cinca: El mieu a la muerte, les sos señales y el talantu de conóceles.

LA GUAXA
Figura: Indeterminada. Nun hai dala indicación d'ella.

Acciones: Fai que la xente amalique y enruince, hasta llegar a morrer en munchos casos. El dir a menos un ñeñu o persona enantes robustu, sobre tou ensin causa aparente; l'empalídecer progresivamente; el perder la salú y pasar la vida con matuxes, son muestres de que ta a un comiéndolu La Guaxa. Failos esapaecer comiéndolos.

Apaiciones: La Guaxa nun se ve.

Relaciones colos humanos: La Guaxa sólo se manifiesta al través de les enfermedaes, la muerte y la espaición de les persones. Fuera d'ello nun tien esistencia.

Recursos psicolóxicos que'l mitu cinca: El mieu a la muerte y a la enfermedá. El mieu a les amenaces incontrolatibles.

EL DIAÑU BURLLÓN
Figura: Nun tien figura propia. Preséntase adoptando forma d'animal o d'home.

Acciones: Engaña a les persones, unes vegaes faciéndoles sentir o ver coses que nun esisten; otres desvelándose embaxu l'apariencia d'un ser vivu (animal o humanu) cotidianu col que una persona tien una cierta convivencia (de serviciu o afectu, delles vegaes), ensin conocer hasta´l final el verdaderu calter d´esi ser vivu.

Atributos: En dalgunes ocasiones siéntense les sos carcaxaes o desvela la so personalidá mediante palabres.

Apaiciones: Solo s'asoleya comu apaición de les antediches. Faelo en cualuquier momentu del di o de la nueche, pero ye casi siempre de nueche cuandu se presenta, como correspuende cola so función d´afalador de mieos.

Esconxuros: La señal de la cruz o los nomes sagraos (Xesús, la Virxen, etc.) faenlu espaecer.

Recursos psicológicos que'l mitu cinca: El mieu a lo desconocíu y el tarrecimientu al estrañamientu lo desconocíu. El resquildu a la naturaleza non adomada pol home y a la soledá metanos la naturaleza. Los terrores nocturnos. Secundariamente, la espresión de lo nefandu y obscenu.

Sinónimos: Trasnu, Cornín, Xuan dos Camíos.

EL PESADIELLU
Acciones: Preséntase como un gran pesu enriba´l pechu. Munches vegaes ye una manona (peluda) la que prime a la víctima.

Acciones: Prime de forma terrible´l pechu de les persones, fundamentalmente nel sueñu. A vegaes na escuridá de les cueves, onde curia tesoros.

Atributos: La so mano ye´l so únicu atributu.

Apaiciones: Les diches enriba.

Esconxuros: La señal de la cruz o´l rezu (Xesús, la Virxen, etc.) faenlu espaecer.

Recursos psicológicos que'l mitu cinca: El mieu a lo desconocíu y los mieos de la nueche y la concencia.

LES BISARMES DE LOS ÑEÑOS
Embaxu esti epígrafe recoyemos equi les bisarmes o cocos colos que se suel asustara los neños pa que xinten, duerman, nun runguen, etc. Ñidiamente, tienen una doble esistencia (nel sen que damos nós a la palabra "esistencia" no que cinca a los mitos): d'un llau la que-yos concede la so invención por parte los mayores, d'otru, la que provién de los ñeños mentantu creen nellos. Llimitarémosnos a enuméralos y dar la so característica fundamental, que ye l´acción dañible que realicen:

Seres que lleven a los ñeños: El Cocu, El Rampayu, L'Home del sacu, El Farroncu, La Caparrucia, El Repunte de Les Medies Blanques, El Guaraguara, La Patarroxa, La Fiera Crupecia, L´Home marín.
Seres que los comen: El Papón, La Paparresolla, La Zamparrampa, María Les Campanilles, La Media Cara.
Seres que-yos faen dañu: L'Home del untu, El Sacaúntos, El Chupasangres.


Xuan Xosé Sánchez Vicente & Xesús Cañedo Valle

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MensajePublicado: Vie Ago 25, 2006 12:51 am    Asunto: Responder citando

Y aqui??
Que faes aqui Tibina??
(ye por incordiate un pocu..)
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MensajePublicado: Vie Ago 25, 2006 12:53 am    Asunto: Responder citando

lo que tu no haces..aporto cosas asturianas..


tiby
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MensajePublicado: Vie Ago 25, 2006 12:54 am    Asunto: Responder citando

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Yo soy emigrante.. nun puedo aportar cosas de Asturias
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MensajePublicado: Vie Ago 25, 2006 12:57 am    Asunto: Responder citando

emigrante en madrid Laughing
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MensajePublicado: Vie Ago 25, 2006 1:02 am    Asunto: Responder citando

bueno si.. en Madrid y??
joer que agresiva te pones..
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